(απόσπασµα από "Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο, Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών µαθηµάτων στο Ενιαίο
Λύκειο, Αθήνα 2001")
1.
Το περιεχόµενο της περίληψης (12/25)
Θετικά στοιχεία θεωρούνται:
• Η σύλληψη του νοηµατικού κέντρου του κειµένου.
• Η επιλογή των σηµαντικών ιδεών-πληροφοριών του κειµένου.
• Η πληρότητα κατανόησης του κειµένου.
Αδυναµίες στο περιεχόµενο θεωρούνται:
• Αδυναµία κατανόησης ή απόκλιση από το νοηµατικό κέντρο του
κειµένου.
• Επιλογή δευτερευουσών ιδεών-πληροφοριών σε βάρος των
κύριων- σηµαντικών.
• Η ατελής (µερική) κατανόηση του κειµένου.
2.
Η γλώσσα και το ύφος της περίληψης (8/25)
Θετικά στοιχεία θεωρούνται:
• Η χρήση του κατάλληλου ύφους για τη συγκεκριµένη µορφή κειµένου
(πληροφοριακό ύφος).
• Η ικανότητα πύκνωσης του κειµένου µέσα από διάφορες
τεχνικές (γενίκευση, αναδιατύπωση κτλ.).
• Η ορθή χρήση της γλώσσας στο επίπεδο της ορθογραφίας, της
στίξης, της σύνταξης και του λεξιλογίου.
Αδυναµίες στη γλώσσα και το ύφος
θεωρούνται:
• Η αξιολόγηση µε την άσκηση άµεσης ή έµµεσης
κριτικής-σχολιασµού στις ιδέες-πληροφορίες του κειµένου.
• Η αυτούσια-στείρα µεταφορά λέξεων και φράσεων του αρχικού
κειµένου στην περίληψη.
• Οι αποκλίσεις από τους κανόνες της Νεοελληνικής
Γραµµατικής και του Συντακτικού της νέας ελληνικής στην ορθογραφία, στη στίξη,
στη σύνταξη και στο λεξιλόγιο (επαναλήψεις, ασάφειες, έλλειψη ακριβολογίας
κτλ.).
3.
Η δοµή του περιληπτικού κειµένου (5/25)
Θετικά στοιχεία θεωρούνται:
• Η ικανότητα παρακολούθησης ή αναδιοργάνωσης της δοµής του
αρχικού κειµένου και η παρουσίαση µε λογική ακολουθία των βασικών ιδεών.
• Η σύνταξη ενός κειµένου µε οµαλή ροή και συνοχή.
• Η επιτυχής χρήση των διαρθρωτικών λέξεων ή φράσεων. Αδυναµίες
στη δοµή θεωρούνται:
• Η τυποποιηµένη µεταφορά της πορείας του αρχικού κειµένου
που οδηγεί σε µακροσκελή περίληψη.
• Η άτακτη παράθεση των ιδεών-πληροφοριών του κειµένου.
• Η
έλλειψη συνοχής και αλληλουχίας µεταξύ των µερών-προτάσεων της περίληψης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου