"Έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα..."

Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

"Γιατί διδάσκουμε Αρχαία Ελληνικά στα παιδιά"


Ανέκδοτη ομιλία του Ι.Θ. Κακριδή, με θέμα "Γιατί διδάσκουμε Αρχαία Ελληνικά στα παιδιά" 

Αληθιν λυπομαι που τον καιρό αυτ εμαι αναγκασμένος να βρσκομαι μακρι απ την Ελλδα, κι τσι στερθηκα τη χαρ να πρω μρος στο Συνδριο αυτ, που σκοπ χει να μελετσει τις βασικς αρχς των νων θεσμν που αποφσισε το Υπουργεο Παιδεας στην προσπθει του ν’ ανυψσει μσα στ’ λλα και τη Μση Εκπαδευση. Τποτε δεν μπορε ν’ αντικαταστσει την παρουσα του ανθρπου. Αν, παρ’ λους τους δισταγμος, αποφσισα στο τλος να καταγρψω μερικς μου σκψεις και να παρακαλσω να διαβαστον μπροστ στην ολομλεια του Συνεδρου, αυτ γινε γιατ δεν θελα ν’ απουσιζω ολωσδιλου απ μια τσο μεγλη συγκντρωση συναδλφων–για να θμα μλιστα τσο σημαντικ για τη μελλοντικ προκοπ του τπου μας.

Επαναστατικ εναι το νο εκπαιδευτικ σστημα απ πολλς πλευρς. Η πιο επαναστατικ απ λες τις καινοτομες του εναι σως η απφαση, στο τριτξιο Γυμνσιο οι αρχαοι λληνες κλασικο να διδσκονται απ μετφραση, και μνο στην τελευταα τξη να δνεται μια γενικ εισαγωγ στους νμους του αρχαου αττικο λγου. Ο νεωτερισμς αυτς δημιουργε να πλθος προβλματα στην πραχτικ του εφαρμογ, προκαλε μως και καθαρ θεωρητικς απορες. Το μεγλο πρβλημα, που εναι φυσικ να βασανζει τον καιρ αυτ το φιλλογο του Γυμνασου, εναι αν το νο σστημα θα μπορσει ν’ ανταποκριθε στο βασικ σκοπ της διδασκαλας των αρχαων Ελληνικν, τη στιγμ που ο αρχαος λγος θα πψει ν’ ακογεται αυτοσιος στο Γυμνσιο.

Γιατ αλθεια διδσκουμε τα αρχαα ελληνικ στα παιδι που θλουμε να μορφσουμε, σε τσο πολλς ρες μλιστα;

Τρεις εναι οι κριοι λγοι που μας υποχρενουν να βοηθσουμε τα παιδι μας να επικοινωνσουν σο γνεται περισστερο με τον αρχαο κσμο.

Πρτα απ’ λα, γιατ εμαστε κι εμες λληνες. Απ τον καιρ του Ομρου ως σμερα χουν περσει κπου δυο χιλιδες εφτακσια χρνια. Στους αινες που κλησαν οι λληνες βρεθκαμε συχν στο απγειο της δξας, λλοτε πλι στα χελια μιας καταστροφς ανεπανρθωτης∙ νικσαμε και νικηθκαμε αμτρητες φορς∙ δοκιμσαμε επιδρομς και σκλαβις∙ αλλξαμε θρησκεα∙ στους τελευταους αινες η τεχνικ επιστμη μετασχημτισε βασικ τη μορφ της ζως μας∙ και μως κρατηθκαμε λληνες, με την δια γλσσα–φυσικ εξελιγμνη–, με τα δια ιδανικ, τον διο σε πολλ χαραχτρα και με να πλθος στοιχεα του πολιτισμο κληρονομημνα απ τα προχριστιανικ χρνια. Στον πνευματικ τομα καννας λας δεν μπορε να προκψει, αν αγνοε την ιστορα του, γιατ γνοια της ιστορας θα πει γνοια του διου του διου του εαυτο του. Εμαι λληνας, συνειδητς λληνας, αυτ θα πει, χω αφομοισει μσα μου την πνευματικ ιστορα των Ελλνων απ τα μυκηναϊκ χρνια ως σμερα.

Ο δετερος λγος που μας επιβλλει να γνωρσουμε την αρχαα πνευματικ Ελλδα εναι τι εμαστε κι εμες Ευρωπαοι. Ολκληρος ο Ευρωπαϊκς πολιτισμς στηρζεται στον αρχαο Ελληνικ, με συνδετικ κρκο τον ρωμαϊκ. Με τους λλους Ευρωπαους μας δνει ββαια και ο Χριστιανισμς, σο και να μας χωρζουν ορισμένα δόγματα. Μα και ο Χριστιανισμός έπρεπε να δουλευτεί πρώτα με την Ελληνικ σκψη, για να μπορσει ν’ απλσει πειτα στον ευρωπαϊκ χρο. Η ρζα του πολιτισμο των Ευρωπαων λων εναι ο αρχαος ελληνικς στοχασμς και η τχνη, γι’ αυτ δεν μπορε να τα αγνοε κανες, αν θλει να αισθνεται πως πνευματικ ανκει στην Ευρπη.

Μα ο κυριτερος λγος που δεν επιτρπεται οι νοι μας ν’ αγνοον την αρχααν Ελλδα εναι λλος: στην Ελλδα για πρτη φορ στα χρονικ του κσμου ανακαλφτηκε ο νθρωπος ως αξα αυτνομη, ο νθρωπος που θλει να κρατιται ελεθερος απ κθε λογς σκλαβι, και υλικ και πνευματικ. Μσα στους λαος που περιβλλουν τον ελληνικ χρο στα παλι εκενα χρνια υπρχουν πολλο με μεγλο πολιτισμ, πνω απ’ λους οι Αιγπτιοι και οι Πρσες. Οι λαο μως αυτο οτε γνωρζουν οτε θλουν τον ελεθερο νθρωπο. Το απολυταρχικ τους σστημα επιβλλει στα τομα να σκβουν αδιαμαρτρητα το κεφλι μπροστ στο βασιλα και στους θρησκευτικος αρχηγος. Η ελεθερη πρξη και η ελεθερη σκψη εναι γνωστα στον εξωελληνικ κσμο. Και οι λληνες; Πρτοι αυτο, σπρωγμνοι απ μια δναμη που βγανει απ μσα τους και μνο, την δεσποτεα θα την μεταλλξουν σε δημοκρατα, και απ την βουλη, ανεθυνη μζα του λαο θα πλσουν μια κοινωνα απ πολτες ελεθερους, που καθνας τους να νιθει τον εαυτ του υπεθυνο και για τη δικ του και για των λλων την προκοπ. Ο στοχασμς εναι κ’ αυτς ελεθερος για τα πιο τολμηρ πετματα του νου και της φαντασας. Ο λληνας εναι ο πρτος, που εν ξρει πως δεν μπορε ατιμρητα να ξεπερσει τα σνορα του ανθρπου και να γνει θες, μως κατχεται απ μια βαθι αισιοδοξα για τις ανθρπινες ικαντητες και εναι γεμτος αγπη για τον νθρωπο, που τον πιστεει ικαν να περσει τις ατλεις του και να γνει αυτ που πρπει να εναι−ο τλειος νθρωπος.

Αυτ η πστη στον τλειον νθρωπο, συνδυασμνη με το βαθ καλλιτεχνικ ασθημα που χαρακτηρζει την ελληνικ φυλ, δνει στον αρχαον λληνα τον πθο και την ικαντητα να πλσει πλθος ιδανικς μορφς σε ,τι καταπινεται με το νου, με τη φαντασα και με το χρι: στις απριττες μορφς που σχεδιζουν οι τεχντες στα αγγεα της καθημερινς χρσης, στη μεγλη ζωγραφικ, στην πλαστικ του χαλκο και του μαρμρου, πνω απ’ λα στο λγο τους, και τον πεζ και τον ποιητικ.

Αυτν τον κσμο θλουμε να δσουμε στα παιδι μας, για να μορφωθον∙ για να καλλιεργσουν τη σκψη τους αναλοντας τη σκψη των παλιν Ελλνων∙ για να καλλιεργσουν το καλλιτεχνικ τους ασθημα μελετντας ,τι ωραο πλασε το χρι και η φαντασα των προγνων τους∙ για να μπορσουν κι αυτο να νισουν τον εαυτ τους αισιδοξο, ελεθερο και υπεθυνο για τη μορα του ανθρπου πνω στη γη∙ προπαντς για να φουντσει μσα τους ο πθος για τον τλειον νθρωπο.
 
Για να διαβάσετε τη συνέχεια της ομιλίας πατήστε εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: