"Έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα..."

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να θέσουν ακαδημαϊκούς στόχους;

Τις περισσότερες φορές ως γονείς αποτυγχάνουμε να ταυτίσουμε την ακαδημαϊκή επιτυχία με τη διαδικασία θέσπισης στόχων. Περιμένουμε από τα παιδιά να έχουν ως βασικό τους στόχο και προτεραιότητα τη σχολική επιτυχία και πολλές φορές θεωρούμε πως ο στόχος αυτός είναι δεδομένος. Ωστόσο, φαίνεται πως η σχολική επιτυχία δεν αποτελεί απαραίτητα προσωπικό στόχο και επιδίωξη των παιδιών και πως ίσως χρειάζεται οι γονείς να υποβοηθήσουν τα παιδιά στη θέσπιση ακαδημαϊκών στόχων.

Η σημασία του να αποκτήσει το παιδί προσωπικούς στόχους, τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο όσο και σε άλλους τομείς της ζωής του, έχει αναδειχθεί μέσα από τη δουλειά της καθηγήτριας Σχολικής Ψυχολογίας Λόρι Ντεσοτέλ. Σύμφωνα με την ίδια, είναι σημαντικό το παιδί να αποκτήσει ένα συναισθηματικό δεσμό με το στόχο του. Ο συναισθηματικός δεσμός με το στόχο φαίνεται να επιτυγχάνεται σπάνια, καθώς η επιτυχία των παιδιών μετράται σύμφωνα με τους στόχους που οι ενήλικες έχουν θέσει για εκείνα και όχι με εκείνα.

Επομένως, βασικός παράγοντας της σχολικής επιτυχίας των παιδιών φαίνεται να είναι η ανάληψη προσωπικής ευθύνης για την πορεία της μάθησής τους και η δημιουργία ενός συναισθηματικού δεσμού με τους ακαδημαϊκούς τους στόχους. Με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε, όμως, να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τους δικούς τους προσωπικούς στόχους; Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η επικοινωνία με το παιδί. Να το ρωτάμε πώς νιώθει και τι θέλει στην πραγματικότητα- και να προσπαθήσουμε να το ακούσουμε πραγματικά, χωρίς να παρεμβαίνουμε ή να επικρίνουμε τα λεγόμενά του.

Πιο συγκεκριμένα, μπορούμε να εφαρμόσουμε μεθόδους που χρησιμοποιούν την αποτελεσματική επικοινωνία για την ενδυνάμωση του παιδιού. Αρχικά, είναι βοηθητικό να ρωτήσουμε το παιδί πώς αισθάνεται για το σχολείο. Αυτή τη χρονιά, ποια θεωρεί ότι θα είναι τα πιο εύκολα για εκείνο μαθήματα και ποια τα πιο δύσκολα; Είναι σημαντικό να ακούσουμε τι έχει να πει, χωρίς να σχολιάζουμε, λέμε τη γνώμη μας ή να δίνουμε συμβουλές. Αφού το παιδί μας δώσει τη δική του οπτική, μπορούμε να το ρωτήσουμε τόσο για τα «εύκολα» όσο και για τα «δύσκολα» μαθήματα τι θα ήθελε να έχει καταφέρει μέχρι το τέλος της χρονιάς. Η επίτευξη ποιου στόχου θα το έκανε περήφανο; Ίσως παρατηρήσουμε ότι το παιδί θέτει πολύ υψηλούς στόχους, η επίτευξη των οποίων δεν είναι ρεαλιστική. Ωστόσο, είναι σημαντικό να μην επέμβουμε, καθώς αυτός είναι ο δικός του προσωπικός στόχος.

Στη συνέχεια, μπορούμε να του πούμε πως το ίδιο είναι ο καλύτερος κριτής του εαυτού του και της προόδου του και πως αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία δεν είναι οι βαθμοί σε κάθε τεστ, αλλά το πώς το ίδιο αξιολογεί με την πάροδο των εβδομάδων την πρόοδό του. Ο τρόπος με τον οποίο το κάθε παιδί επιλέγει να αξιολογεί την πρόοδό του, θα μπορούσε να είναι μια πρόκληση για το ίδιο και μια δημιουργική δραστηριότητα, που φυσικά διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία του. Το σημαντικό είναι να βοηθήσουμε το παιδί να θέσει βραχυπρόθεσμους στόχους μέχρι να φτάσει στο μακροπρόθεσμο. Ο δικός μας ρόλος ως γονέας μπορεί να είναι αυτός του εξωτερικού παρατηρητή, που βοηθά το παιδί να παρακολουθεί την πρόοδό του και να θέτει τους δικούς του προσωπικούς στόχους, προκειμένου να φτάσει στο αποτέλεσμα που το ίδιο επιθυμεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: